Не, не и не
Тук е прав Лиани (и аз де!

).
Като се е наложило да се прави профилактика (профилактика, не ремонт!), трябва всичко да бъде изчистено. Проходен камък с масльонка не може да се изчисти, ако оста е в него! То и на свалена ос трудно се чисти! Как се мие каналче, което е с диаметър десетина-петнайсет стотни от милиметъра и дължина към половин милиметър? Ми трудно! Още повече, че с каквото и да го гледаш, няма да видиш вътрешната му повърхност!
Ще кажете - то рубин с мед да го намажеш, пак ще се изчисти, щото е гладък, по-гладък от стъкло! Е, с мед е много грубо (ще иска вода

), ама ако е с катран? Мазен, лепкав катран, спекъл се за двайсет и пет години, щото в него са влезли прашинки, стружки и друго боклуци, които са дръпнали всичкото що е имало течно, и накрая е станала една такава мръсотия, която работи като шлайф паста!
Това, че не го виждате с лупата не означава, че го няма!
Какво става, когато на неизмита двойка ос-рубин капнем нова смазка?
Тази гняс се напоява с масло, малко се размеква, малко излиза навън от мястото на най-голям натиск на оста и остава ексцентрично от другата страна. Смазката бързо се сгъстява, щото вече има нещо, което като гъба я попива, и вместо да остане течна за две-три-пет години, за няколко месеца става по-зле, отколкото е била.
Ултразвуковата вана е такова мощно оръжие, че... че ще е последното нещо, което ще си купя.
Не щото ми прави голям кеф да разглобявам и сглобявам машинки, ами защото даже да имам гаранция, че ще мога идеално да изчистя рубините, разглобяването пак е наложително!
Защото това е само едната страна на профилактиката. А другата? Може ли да ме светне някой, как да огледам пиньона на централното, или на посредното колело, или даже на анкерното колело, без да разглобя механизма? Че нали трябва колелетата да се огледат зъб по зъб, дали няма дефекти или полепнала мръсотия?!
Така че както и да го сучеш, ангренажът трябва да се разглоби, измие и сглоби.
За ремонтоарния механизъм... да, там са малко по-различни работите. Ама малко!
Бих опитал да оставя без разглобяване ремонтоарния механизъм на някой Сейко 7009, който е без ръчно навиване. Щом има ръчно навиване, има работа, има стружки, има катран и прочие радости.
И те ще попречат да се измие платината, защото от една страна ще мием, от друга ще вкарваме боклук.
А ако часовникът има ръчно навиване - ми че то най-натоварения механизъм е на ремонтоара - буренцето колко щрака на всяко навиване? Няколко стотин пъти!
Затова нито в една книга няма да намерите препоръка да не се разглобява напълно механизма.
А практиката... практиката е такава, каквато е.
Но да се заблуждавате, че разглобяване не винаги е необходимо, е още по-голяма наивност от това да смятате, че за десет кинта ще направят профилактика по устав.