Страница 1 от 2
Ремонт на механизъм Заря 1509.B1
Публикувано: 30 дек 2014 22:51
от varban
Този път няма часовник, а само механизъм със стрелки и циферблат.
Попилян възел на баланса:
Балансът, спиралата и моста отидоха в гробницата на баланси

Някой ден ще се пробвам да оправя спиралата, ама все едно, няма да стане добра. Пък и механизмът е епек - най-малкия съветски три стрелки, мястото между баланса и моста хич не е много, и трудно ще стане.
Машинката е 3-херцова, за разлика от повечето Зорки, които са 2.5. Кинематиката и е различна, и конструкцията също. Вижда се, как са икономисвали милиметри от площта на механизма.
Re: Ремонт на механизъм Заря 1509.B1
Публикувано: 30 дек 2014 22:55
от varban
Re: Ремонт на механизъм Заря 1509.B1
Публикувано: 30 дек 2014 23:07
от varban
Следва разглобяване на ангренажа. Веднага ми направи впечатление, че едното колело е под моста на барабана. Затова - полеко
Махнат мост на ангренажа:
Махнато барабанно колело:
и навивно колело:
Сега ангренажът се вижда добре:
Извадено секундно колело:
Извадено централно колело. То си е централно, нищо, че не е в центъра. Щом движи минутерията и секундното колело, значи е централно, пък където ще да са го завряли... ми как... милиметри са икономисвали, не е майтап това.
Бих го нарекъл изместено централно колело... ама не знам, дали е правилно
Извадено анкерно колело:
Извадено посредно колело:
Еле ги теле сичките точила:

Re: Ремонт на механизъм Заря 1509.B1
Публикувано: 30 дек 2014 23:27
от varban
Сега Зорката се обръща по гръб и се продължава с развинтването:
И тук конструкцията не е особено конвенционална. Наслагали са повече мостове, отколкото на часовник с календар
Ей ги два моста - на векселното колело и на централното колело. Отбелязвам, че мостът на централното колело е закрепен с по-големите винтове:
За отбелязване е и карамфила - прилича на Слава 24хх. Не се разглобява, само се кисне, раздвижва и чисти. Ако се прецака, се сменя.
Свалена тиражна плочка:
Тук всичко е почти като на другите Зорки. Оста-бутон има канавка, в канавката влиза пружината, която притиска тиража на място. Лостчето си има ексцентрик за настройка.
Ей ги частите:
С това разглобяването приключи. Следва миене, което не е фотогенично, щото фотоапаратът стои в калъфа

Re: Ремонт на механизъм Заря 1509.B1
Публикувано: 30 дек 2014 23:43
от varban
Сглобяването се почва с баланс на гола плочка:
Противоударните устройства се свалят, мият се, лъскат се и се мажат по устав
След това се проверява радиалния и аксиалния луфт. При мен стана с една дебела подложка под моста на баланса. Без нея хич не се въртеше, с една тънка правеше много малко колебания, и почти нямаше аксиален луфт. С дебелата колебанията си дойдоха на място - стотина в хоризонтално положение и над 70 във вертикалните. Само че този номер стана не от първия път. Наложи се да си поиграя и да мия камъните в бушоните. И цапфите на баланса чистих - набождах ги в мека хартия, докато светнат под лупа 20х. Бяха матово сивкаво-кафеникави, станаха лъскави.
Понеже балансът е сменен, се налага проверка на взаимодействието с анкерната вилка. Иначе може да има изненади на финиша :-/
За целта балансът се сваля и на голата плочка се слага анкерната вилка:
Проверих за свободно движение... ми свободно е. От леко докосване отскача от упор до упор.
След това сложих баланса на място:
Взаимодействието на двата най-капризни чарка е добро. Балансът клати вилката правилно, във всеко едно положение (от шестте - такава им е камасутрата на тия двамата

) Е то сега му е паднало, после нямя да е баш така
Иска се да се огледат луфтовете между импулсния камък и копието. Не бива копието да се допира до камъка. Не се наложи да поправям положението на копието - всичко си беше правилно.
Re: Ремонт на механизъм Заря 1509.B1
Публикувано: 30 дек 2014 23:59
от varban
Свалих моста с баланса и го сложих на страна. Анкерната вилка с моста пък ги удавих да се киснат, докато им дойде времето. Таман няма да се напрашат в хептана.
Почнах с пружината, ама забравих да снимам, та се наложи да доснимам дубъл на друга.
Начално положение:
Барабанът, валчето, капакът и пружината са чисти и сухи.
За съжаление слагам пружината ръкопашно - нямам виндер :(
С лявата ръка хващам барабана, с дясната - пружината. Гледам Т-то да е срещу прореза, и почвам да навивам отвън навътре, СРЕЩУ часовниковата стрелка.
Продължавам:
Слагам оста във вече навитата пружина, с квадрата НАДОЛУ:
Вкарвам чопчето в прореза на пружината със завъртане обратно на навиването:
След това оправям Т-то да влезе в прореза на барабана и щракам капака, като първо поставям прореза точно на Т-то.
И готово

Re: Ремонт на механизъм Заря 1509.B1
Публикувано: 31 дек 2014 00:26
от varban
Сглобяване на ремонтоарния механизъм.
Смазвам с мъничко грес храповите зъби на муфата:
и залепвам върху колелото буренцето - така е по-лесно
След това слагам двойката в прореза на платината:
и вкарвам предварително смазания ремонтоар. Маже се цапфата, квадрата и канавката. С фина грес. И с малко, само колкото да не е без хич
От другата страна съм вкарал бутона-ос. И слагам тиража на място:
След това - пружинката в канавката на оста:
Снимал съм ремонтоарът изтеглен зад крайно положение на сверяване. След слагане на лостчето той няма да може да се вади толкова, понеже ходът на тиража ще е ограничен.
Следващата порция части:
Лостчето на място:
Пружинката, почва се от късата страна:
с широка отвертка се пази да не изхвърчи и с пинсета се слага на място дългата страна:
и се капва капка масло за скоростни кутии между пружинката и лостчето.
После се слага тиражната плочка:
Малко грес (на снимката е смазано!) на пружинния фиксатор на тиража, и ремонтоарният механизъм е сглобен.
Re: Ремонт на механизъм Заря 1509.B1
Публикувано: 31 дек 2014 00:34
от varban
Ред е на минутерията. Почва се от карамфила - капка масло за скоростни кутии между втулката и платното:
Карамфилът, векселното и паразитното колело са на местата си, паразитното - с фаската надолу.
По една капка масло на осите, и идва ред на двата моста:
И машината се обръща

Re: Ремонт на механизъм Заря 1509.B1
Публикувано: 31 дек 2014 00:41
от varban
Слага се на място посредното колело... то е с дебели цапфи, така че няма страшно от повреди:
Капка гъсто масло на отвора за оста на барабана и след това се слага самият той:
И тази двойка се затваря с моста:

Re: Ремонт на механизъм Заря 1509.B1
Публикувано: 31 дек 2014 00:46
от varban
Анкерното колело се слага на място:
след това - централното:

и накрая - секундното:
Забравих да отбележа, че централната тръбичка, през която минава секундното колело, има два рубина от двата края. И те трябва да се смажат, преди да се наниже на място секундното колело.
Тия трите колелета се затварят с моста на ангренажа и с това ангренажът е сглобен:

Re: Ремонт на механизъм Заря 1509.B1
Публикувано: 31 дек 2014 01:00
от varban
Да, ама на мен не ми хареса така. Доста зор видях с наместването на централното колело - няма как лесно да го барне човек.
Затова реших да сваля моста на барабана и да опитам да извадя барабана и посредното колело. Voila:
Значи е разумно да се започне със сглобяване на колелетата под моста на ангренажа - тогава централното колело е достъпно и лесно може да се намести. Следващия път така ще направя
При сглобен мост на ангренажа посредното колело влиза на място:
И барабанът:
Проверка на движението (ремонтоарът в положение сверяване):

Re: Ремонт на механизъм Заря 1509.B1
Публикувано: 31 дек 2014 01:15
от varban
Поредна порция части:
Слага се на място навивното колело:
капка масло на степенката и на оста, след това се затяга с по-големия от двата винта с лява резба:
Пружинката на храповика на място:
и самият храповик - не може да се обърне:
Преди затягането на винта - капка масло. И на оста на барабана.

Re: Ремонт на механизъм Заря 1509.B1
Публикувано: 31 дек 2014 01:27
от varban
Следва смазване на рубините. Отдолу са три, отгоре - четири. Ето ги вече смазани:
Чудех се, дали да мажа палетите... реших да ги намажа, ама малко

Намазах ги извън машината, с почти суха игла
Анкерната вилка на място:
Затворена с моста:
Следва проверка на отскока и притеглянето по всичките 15 зъба.
След това - пластинката на място, иначе може да се счупи цапфа - това го установих, като подбирах разстоянието в началото. Ако няма пластинка, мостът клини в щифтовете и става бая остросюжетно - без малко да прецакам баланса.
И баланса. Тръгна, де ще ходи

Ама мята - мостът не е легнал още на място:
Внимателно, малко по малко се затяга винта. Балансът трябва да върви. Ако спре, значи оста е затисната и има опасност от счупване.
На мен ми се размина:
Бачка кут змей

Re: Ремонт на механизъм Заря 1509.B1
Публикувано: 31 дек 2014 01:36
от varban
Играчката с анкерната вилка и балансът на голо си казаха думата. Равновесието беше настроено баш добре:
само малко бутнах хода:

Re: Ремонт на механизъм Заря 1509.B1
Публикувано: 31 дек 2014 01:38
от varban
Ама понеже таблет в ролята на виброграф е лай-лай кучка, заложих на сигурното:
